Zondag 29 augustus 2021 Van Talas naar Bishkek

29 augustus 2021 - Talas, Kirgizië

Met weemoed rijden we over een heerlijk rustige asfaltweg in 7 uurtjes tijd terug naar Bishkek. Wat willen wij graag nog een tijdje in Kirgizië blijven. Veel koeien, paarden en schapenkuddes lopen over de asfaltweg en al het gemotoriseerd verkeer moet vaart minderen.

De kinderen hebben 3 maanden zomervakantie. Voor de meeste kinderen betekent dit dat ze mee moeten helpen met oogsten, verkoop van fruit langs de kant van de weg of dierenkuddes bijeendrijven. Al vanaf zeer jonge leeftijd rijden de kids op een paard. In deze 3 maanden leven veel Kirgiezen in verplaatsbare yurts hoog in de bergen met hun hele veestapel. De dieren grazen zich de buik rond. In september wordt alles weer ingepakt en in oude gammele (vracht)auto's naar hun woning in de lagergelegen gebieden gebracht. Het vee moet soms wel 3 dagen lopen om de stallen voor de overige 9 maanden te bereiken. Ze noemen deze mensen halfnomaden. In de herfst worden veel schapen, koeien en paarden geslacht en bestaat het menu de daaropvolgende maanden hoofdzakelijk uit vlees.

We rijden door de groene Suusamyr vallei waar langs de kant van de weg veel yurts staan waar de mensen kumis en kurut (gezouten yoghurt balletjes) verkopen.

Na aankomst bij Tunduk Hostel in Bishkek, haasten wij ons om alle bagage in de kamer te deponeren. De Delica moet van binnen en van buiten schoon worden ingeleverd. Dit laten we doen bij een autowasserette. Na een half uur is de auto weer helemaal grondig gereinigd voor een bedrag van € 3,50.

Anna en Igor hebben ons uitgenodigd voor een afscheidsetentje bij restaurant Arzu.

We hebben deze lieve eigenaren van http://tumar-travel.kg  https://www.facebook.com en    https://www.facebook.com/rentalcarinkyrgyzstantajikistan in 2018 leren kennen en we kunnen echt wel zeggen dat het vrienden zijn geworden.