Woensdag 25 augustus 2021 Van Jalalabad naar Arslanbob

25 augustus 2021 - Jalal-Abad, Kirgizië

Arslanbob is de volgende bestemming. Het is een dorp gelegen in een 11.000 ha groot wild walnotenbos. En ook weer een geliefd vakantieoord voor de Kirgiezen. De afstand vanaf Jalalabad is maar 85 kilometer en hoe hoger we komen des te aangenamer de temperatuur wordt.

Al om half 11 in de ochtend zijn we er en toevallig is er vandaag de wekelijkse markt. De auto parkeren we een stukje verder op want de chaos in de hoofdstraat is compleet met krioelende auto's en mensen die de inkopen doen. De bevolking is zeer vriendelijk en goedlachs naar ons. Maar wat een diversiteit aan type mensen zien we hier !!! Vroeger hoorde dit gebied bij Oezbekistan maar sinds 1936 is deze regio van Kirgizië. In die 85 jaar is er een nieuwe mengeling van mensen ontstaan. Ik zou hier uren kunnen zitten om deze karakteristieke gezichten te fotograferen.

Broden worden hier traditioneel gebakken in een grote terracottapot zonder bodem en met een ruime opening aan de bovenkant. De bakker plakt het brooddeeg tegen de binnenkant van de oven. De oven wordt met bruinkool of hout opgestookt en na 15 minuten is het heerlijke brood klaar. Laat er nu net een vrachtwagen met deze kleiovens staan langs de kant van de weg. Als klei specialist is mijn interesse gewekt.

Het vinden van een guesthouse is niet zo moeilijk. Via Google Maps en de reviews die erbij staan, kiezen we de overnachtingsplek met de hoogste score uit. Dit is guesthouse Friendship en terecht want we voelen ons gelijk thuis bij de familie en de kindjes. Eigenaar Muhridin spreekt goed Engels en vertelt ons precies welke weggetjes wij kunnen rijden om de bezienswaardigheden te bekijken. Echter komt de regen deze middag met bakken uit de hemel zetten en wordt het relaxen op het bed in een typisch Kirgizische slaapkamer met in de hoek stapels vloermatrassen en dikke zware dekens.

Volgens Muhridin zal de lucht morgen heel helder zijn voor een mooie tocht door deze prachtige omgeving.