Dinsdag 10 augustus 2021 Van Balykchy naar Karakol

10 augustus 2021 - Karakol, Kirgizië

Wat een dag met twee best wel spannende momentjes!!!

Vandaag rijden we delen van route 5 uit het boek van Oun Travel. We verkennen de Wetlands langs het Issyk-Kul meer. Zonder de navigatie app ben je daar zo de weg kwijt. Hoe dichter we bij het meer komen, des te zompiger het wordt. De Delica trekt ons gelukkig zo door de modder. Toch voelt dit niet helemaal goed en we besluiten terug te rijden naar de hoofdweg. Hoge graspollen schuren onder en langs de bodemplaat van de auto. Met nog maar 10 meter te rijden, is de verharde weg schuin omhooglopend in zicht. Echter een enorme plas water duikt ineens op. Wij hebben niet in de gaten dat deze nogal diep is.  In volle vaart rijden we erin en komen vast te zitten in de drek van zo'n 30 cm diep. Plan B wordt in onze hoofden geactiveerd. Op nog geen 20 meter afstand van de gestrande plek, staan diverse wegwerkvoertuigen die ons er vast wel kunnen uittrekken. Maar helaas geen mannetjes te zien die dat klusje wel kunnen klaren. Gelukkig heeft de Delica ook een sperdifferentieel waardoor de aandrijving van de 4 wielen wordt vastgezet en de banden niet meer doordraaien. Wat een geweldige techniek! We schieten zo de verharde weg weer op met de wielkassen volledig bedekt met modder. We rijden toch wel enigszins opgelucht verder richting Karakol.

We hebben nog genoeg tijd over om een ommetje door de Red Canyon te maken over een zeer goed begaanbare greffelweg. Ondertussen zien we van het zonlicht op de rode rotsen schijnen. Op het eind van de weg, is er een soort van weg/pad naar links. Deze gaat verder door een hoogvlakte waardoor we een rondje rijden om later hopelijk weer op de hoofdweg uit te komen. Wat genieten we van de stilte, prachtige uitzichten op de bergen, geen mensen maar wel wilde paarden. Maar plotseling wordt de weg minder toegankelijk en moeten we over grote keien, diverse rivierbeddingen oversteken. Het water heeft diepe geulen gemaakt en daar wil je met je wiel zeker niet in blijven steken. Er is niemand in dit verlaten gebied die hulp kan bieden. Vooraf verkennen we te voet de route over de keien in de rivierbedding. Bas weet dat dit geen obstakel vormt na al die rijervaring die hij heeft. Zonder problemen halen we de overkant. Na dit spannende moment, is de route weer beter begaanbaar en slaken we allebei een diepe zucht van opluchting.

Eenmaal op de grote weg, rijden we rechtstreeks naar de eindbestemming in Karakol. Daar wacht ons een mooie kamer in guesthouse Riverside Karakol. Een leuke plek om andere reizigers te ontmoeten en verhalen en ervaringen te delen.