Maandag 23 augustus 2021 De meren van Sary Chelek

23 augustus 2021 - Sary-Chelek, Kirgizië

We starten de dag met een bord rijstpap en 4 stukken droog brood zonder jam. Dat is heel ongebruikelijk want overal waar je komt staan diverse schaaltjes zelfgemaakte jam op tafel waarin je het brood mag dippen. Dan maar onze eigen pot jam van de supermarkt gebruiken.

De meren van Sary Chelek liggen in een behoorlijk afgelegen gebied, zo'n 70 kilometer vanaf de bewoonde wereld. Veel Westerse toeristen komen hier niet. Wel is het een geliefde bestemming voor de Kirgiezen die een dagje uit gaan. Na 15 kilometer rijden over een steile zeer stoffige weg, doemt het mooiste romantische meer van het land op. Oké, het is absoluut een prachtig gelegen meer maar ............  Wij hebben waarschijnlijk iets te veel andere mooiere meren gezien. Toch is het weer een hele bijzondere dag! Families, jong en oud komen hier met zijn allen recreëren. En het is toch zo leuk om dat te observeren als je daar tenminste de tijd voor krijgt. Iedereen lacht naar je, wil met je praten. Meestal gaat dat met handen en voeten maar soms spreekt er toch iemand Engels. Opeens komt er een man enthousiast en schreeuwend op ons toegelopen. Hij vertelt lachend een heel verhaal waarvan wij niets verstaan. Een vrouw waarmee hij op pad is, vertaalt het in perfect Engels. Blijkt dat wij samen met die man de zoutmijnen hebben bezocht.

Iedereen maakt foto's van elkaar en alle privacyregels worden geschonden. Maar zo fijn als je van fotograferen houdt. Het uitwisselen van foto's is ook nieuw voor ons. De vooruitgang op dit gebied gaat zo snel. Iedereen heeft een mobiel en Whatsapp. Wat dan nog wel moeilijk is, is het doorgeven van het juiste telefoonnummer.

Of het nu avond of dag is, maakt voor sommige Kirgiezen niets uit voor het nuttigen van wodka. Ik draai mij om en zie tot mijn grote verbazing Bas gezellig met een man in de schaduw van een struik een wodkaatje drinken. Maar dat is nog niet eens zo heel vreemd, wel het soort glas dat Bas in de hand heeft. Het is een doormidden gesneden paprika waaruit de wodka wordt gedronken. Bas heeft het bij één glaasje gehouden.

Deze dag wordt afgesloten met homemade manti.  Dat zijn met vlees gevulde  deegflapjes.