Zondag 22 augustus 2021 Van Toktogul naar Arkyt in de buurt van Sary Chelek

22 augustus 2021 - Toktogul, Kirgizië

Na een heerlijk ontbijtje in de geweldige ambiance van het interieur van de yurt bij guesthouse  Rahat, vertrekken we vandaag om half 11. De eindbestemming is Sary Chelek. Dit reservaat waarin 7 meren liggen, is volgens de Kirgiezen een pareltje door de natuur geschapen. Dat klinkt veelbelovend en dat willen we dan wel eens zien. Niet alle 7 meren zijn voor ons toegankelijk of we moeten gaan hiken  maar dan gaat echt niet lukken met mijn  herstellende knie. Het Sary Chelek meer ligt op 1873 meter hoogte en is daardoor omringd met coniferen, wilde fruit- en walnootbomen.

Maar eerst rijden we zwetend en puffend van de hitte, de route richting het Toktogul meer en later langs de brede turquoise rivier de Naryn. Het asfalt is door de het vele afremmen van vrachtwagens, omhoog komen zetten tot ribbels. Dit rijdt heel vervelend maar Bas weet hier goed mee om te gaan. Dan verlaten we de hoofdweg en gaan rechtsaf naar een onbekend gebied voor ons. We rijden verder en dieper een nieuwe bergketen in met als eindbestemming een slaapplek in Arkyt, een stoffig dorpje dat 15 kilometer is verwijderd van de ruwe diamant Sary Chelek. Bij binnenkomst in het dorp waar de meeste mensen van Oezbeekse afkomst zijn, krijgen we het gevoel dat we zouden moeten overnachten tussen de koeien, kippen en paarden. De tijd lijkt hier stil te staan. Ineens zien we een opmerkelijk nieuw bord met de verwijzing naar guesthouse Azalia. Nou als dat niet zalig klinkt ! En laat dat nou ook nog eens super schoon en een nieuw gebouw zijn dat nog niet eens is afgebouwd.

Het uitzicht op de bergen is fantastisch.