Zaterdag 14 augustus 2021 Festival Birds of Pray in Bokonboevo

14 augustus 2021 - Bokonbayevo, Kirgizië

Vandaag geen gehobbel in de Delica maar een dagje folklore. In de buurt van Bokonboevo aan de zuidkant van het grote Issyk-Kul lake is een Birds of Pray Festival georganiseerd voor de weinige toeristen die er zijn. Het is een leuke manier om kennis te maken met de tradities, de Kirgizische keuken, traditionele klederdracht, dans, spelletjes en ambachten. Maar het meest bijzonder is toch wel een demonstratie van Eagle Hunting waarbij de imposante vogel van een afstand de prooi voor onze ogen, in zijn klauwen grijpt. Dit vraagt een jarenlange training en een hechte band tussen de adelaar en zijn verzorger.

Ook zien we een demonstratie van Kok-boru. Dit is een eeuwenoude Centraal-Aziatische volkssport op paarden die voortvloeit uit de traditionele jacht op berggeiten. Tijdens de wedstrijden worstelen acrobatische ruiters op snelle paarden om het karkas van een geit te bemachtigen. Het is nogal een ruwe man-tegen-man sport. Het winnen van de wedstrijd levert grote eer of een kostbare prijs op.

Deze dag ontmoeten we Han en Wendy weer. Ook zij zijn samen met hun kinderen Sara en Andreas op dit spektakel afgekomen. We trekken de hele dag met deze familie op. We hebben hun in Riverside guesthouse in Karakol voor het eerst ontmoet.

Op de terugweg naar Tamga krijgen we nog een cadeautje. De ondergaande zon schijnt prachtig op de rode rotsen langs het Issyk-Kul meer.