Donderdag 19 augustus 2021 Modoo Ashuu pas en Tjibel pas

19 augustus 2021 - Song-Kul, Kirgizië

Vandaag gaat onze ultieme Kirgizische droom in vervulling.

In 2017 waren wij ook, samen met Gitta en Lars bij het Son-Kul lake en hadden foto's gezien van de scherpe haarspeldbochten van de weg over de Moldo Ashuu (3346m) pas die over een afstand van 11 kilometer naar beneden gaat met een verval heeft van 800 meter. Deze weg stond destijds op ons programma maar we konden deze niet rijden omdat toen de brug was weggeslagen. Maar vandaag wel en zelfs 2x want onze reis gaat eigenlijk via de noordzijde van het meer verder.

Maar voordat wij deze makkelijk te berijden pas in het echt gaan zien, is er eerst nog een interview dat wordt afgenomen door een Kirgizische man en vrouw die willen weten hoe wij denken over de veiligheid van guesthouses, yurts, gezondheid en wegen enz. in Kirgizië. Natuurlijk is de achterliggende gedachte hoe het land aantrekkelijker te maken voor toeristen maar dan met het behoud van eigen cultuur, tradities en natuur. Een prima gedachte want het land is nog onbedorven en de mensen zijn nog zo puur. Wij zijn t.z.t. wel nieuwsgierig naar ons optreden in de promotie video.

We rijden de Moldoo Ashuu route met zijn zeer scherpe haarspeldbochten naar beneden en weer terug naar boven. Eenmaal weer terug bij het Son-Kul meer, vervolgen wij de route via de kilometerslange zanderige paden door het grasland met aan de rechterzijde het meer. Zonder het blauwe puntje op onze navigatie app behorende bij de “holy bible over Kyrgistan” (het boek van Oun Travel) zouden we hopeloos zijn verdwaald. De mensen die daar in hun yurts wonen, hebben veel nieuwe bandensporen gemaakt die natuurlijk niet op onze navigatie staan. Wel spannend om zo je weg te zoeken want meerdere malen zijn er rivercrossings die niet in het boek staan vermeld. Maar uiteindelijk komen we dan toch uit op de goede route uit over de Tjibel pas (3227m). Het is een stenig pad met een hele steile afdaling, level 3. Bas moest voor het eerst in al die jaren de versnelling van de auto op low-gear zetten. Maar wat een bizar mooie omgeving. Urenlang zijn we niemand tegengekomen en genieten we stiekem nog intenser van deze bergpas dan van de Moldo-Ashoo pas. Via een modderig pad komen we uit in Kyzart waar we slapen in Son-Kul guesthouse. Daar hebben we een leuke avond met een Française uit Parijs door gebracht. Zij reist 2 maanden in haar eentje door Centraal Azië.